Vaše tělo určitě ocení, když mu dopřejete nějaký pohyb. Je pravda, že začátky bývají krušné, ale při velkém odhodlání tuto část postupně překonáte. Zatněte zuby a vydržte, shození přebytečných kil a zpevnění postavy za tu námahu stojí, no ne?

            Ovšem pokud chcete začít úplně sami a neznáte své tělo, můžete si i ublížit. Proto je vhodné nejdřív zavolat nějakému trenérovi, který by se na vás podíval. Dobrý trenér zhodnotí vaši postavu, které svaly by potřebovaly posílit a které protáhnout, jestli se u vás nevyskytuje svalová dysbalance apod. Teprve potom by vám měl ukázat nějaké cviky, jak s vlastní vahou bez pomůcek, tak na strojích ve fitku.
muž s činkami

Vítejte v realitě

Často se ale v realitě setkáváte s lidmi, kteří cvičení upřímně moc nerozumí. Nepodívají se na to, jak vypadáte, a nutí vás provádět cviky co nejrychleji s nadbytečným opakováním v kuse. To, že máte příšernou techniku – a jsme zase u těch krušných začátků – je jim jedno.

Jako příklad uvádíme například nácvik kliku. Správně byste měli mít mírně pokrčené lokty, tělo napřímené v ose, hlava je v prodloužení páteře, lopatky jsou zafixované. Už jen udržet se v této počáteční pozici stojí hodně úsilí, cvičící se téměř ihned začne propadat v bedrech nebo mezi lopatkami, přičemž samotné lopatky nejsou přilepené na jednom místě. A to se ještě nehýbeme! Nyní uděláme klik – a opět hlídáme, aby tělo bylo napřímené a lopatky necestovaly po žebrech, jak se jich zlíbí. V této chvíli je zase důležité myslet na bedra a prostor mezi lopatkami. Před cvičením se klikování zdálo lehčí, což?

            Ještě jedna poznámka. Začínající sportovci mají moc rádi sedy lehy. Často se objevují i jako vložka při bojových sportech. Bohužel, většina trenérů neví, že rvát se nahoru a dolů vám může spíš ublížit a v neposlední řadě vám vůbec nepomůže. Zapomíná se na to, že sval se může natahovat od začátku k úponu, ale i obráceně. To znamená, že místo hektického rádoby posilování, kdy vás bude bolet akorát přetížený sval, můžete provádět třeba únikovou techniku pomocí mostu na rameni, kdy natáhnete jednu ruku do dálky, prohnete se a pak se švihem dostanete soupeři na bok a dále na záda. Když se vytáhnete, břicho pracuje také, ale netrápíte ho rychlým cvičením, které mu nepomáhá, i když po cvičení bolí jako čert.
sportování i s dcerou

Nepodceňujte nácvik správné techniky

            Samostatnou kapitolou je posilování s činkami nebo na strojích. Pokud cvičíte bez nich, nepodstupujete takové riziko, že si něco provedete. S další vahou si můžete vytvořit například výhřez ploténky, můžete si něco vykloubit (takový leg press s propnutýma nohama je na to expert), natrhnout nebo zablokovat. Při nesprávném dřepování si lze odepsat kolena, ale se správnou technikou jim naopak pomůžete. Nepodceňte nácvik správné techniky, sice vám to připadá jako otrava, ale výrazně se sníží možnost výskytu nějakého zdravotního problému.

Při cvičení není důležitá kvantita, ale kvalita
Ohodnoťte příspěvek